El professor de l’EPS al Campus d’Igualada, Sergio Sayago, reflexiona sobre la intel·ligència artificial i l'envelliment

Sayago ha ofert la conferència al públic de l'Aula d’Extensió Universitària per a la Gent Gran de l’Anoia al Teatre Municipal Ateneu, aquest dilluns

IA
Sergio Sayago durant la conferència | Foto: AUGA Anoia

El professor i investigador de l'EPS al Campus Universitari Igualada-UdL, Sergio Sayago, ha ofert la conferència 'Intel·ligència artificial i envelliment, dues revolucions en paral·lel?'. Sayago va reflexionar, davant del públic de l'Aula d'Extensió Universitària per a la Gent Gran de l'Anoia (AUGA), sobre la intel·ligència artificial i l'envelliment aquest passat dilluns, 12 de febrer, al Teatre Municipal Ateneu d'Igualada.

La IA (intel·ligència artificial generativa) pot canviar molt la vida de la gent. Pot generar molts beneficis pel que fa a la recerca, el desenvolupament tecnològic, sobre un diagnòstic mèdic, respecte a l'entreteniment... Però també genera nous problemes, com poden ser la privacitat personal, d'informació parcial o esbiaixada, de persones que queden excloses de les noves tecnologies...

El conferenciant va exposar el tema de l'edatisme, "la discriminació de la gent gran en les noves tecnologies (els robots Siri, Alexa... sempre tenen la veu d'una persona jove). S'ignora la gent gran". Molts no dominen les noves tecnologies per falta d'una alfabetització digital i els que la dominen, d'aquí poc quedaran desfasats perquè la tecnologia corre molt més del que un pot assimilar. La IA va molt més ràpid que nosaltres i es creen cada vegada nous reptes i interrogants.

Sayago també va reflexionar sobre els algoritmes, el conjunt finit de passos o instruccions que serveixen per executar una tasca, la informació de les pàgines web que ens surten al nostre ordinador estan d'acord amb la nostra manera de pensar, d'acord amb els nostres gustos i a les nostres preferències... La informació sempre serà esbiaixada perquè els algoritmes no et mostraran pàgines web contràries a la teva manera de pensar.

Com a conclusió, Sergio Sayago va explicar que "la IA i l'envelliment no van en paral·lel i que les noves tecnologies haurien de servir per facilitar-nos la vida, per agilitzar gestions, per simplificar tràmits..., però a vegades ens l'acaben complicant molt més". Finalment, Sayago va tancar la seva conferència formulant la següent pregunta "qui no s'ha indignat alguna vegada quan volent parlar amb una persona de l'administració li ha sortit un robot ?"

Text: AUGA / Lidera Comunicació