La Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia del Campus Igualada-UdL forma l’estudiantat en el dret a morir dignament

IsabelAlonso_baixa
Isabel Alonso

En el mateix acte, DMD Lleida ha atorgat el Premi Salvador Pániker, un guardó que s’atorga anualment al  millor Treball de Final de Grau (TFG) que tracti sobre la mort digna. L’estudiant d’Infermeria de Campus Universitari Igualada-UdL, Aura Ferrer, s’ha endut el reconeixement pel seu treball sobre com fer difusió del document de voluntat anticipades. Han entregat el premi la degana de la Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia, Judith Roca, i la coordinadora de l’associació DMD Lleida, Concepció Canut. Roca s’ha mostrat “molt orgullosa” que una estudiant de la primera promoció d’Infermeria de la UdL a la capital de l’Anoia guanyi aquest premi. Per la seva banda, Canut ha aprofitat l’acte per encoratjar a la ciutadania d’Igualada a crear un grup de DMD que funcioni autònomament.

Així mateix, Canut ha explicat que s’obre la convocatòria de la cinquena edició del Premi Salvador Pániker pels TFG realitzats el curs 2019-2020, i els treballs s’han d’entregar abans del 16 de juliol de 2020.

La Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia del Campus Universitari Igualada-UdL ha inaugurat aquest dimecres a la tarda el curs acadèmic 2019-2020, amb una sessió formativa sobre l’eutanàsia, a càrrec d’Isabel Alonso, presidenta de l’associació Dret a Morir Dignament Catalunya (DMD CAT).

L’acte, que ha tingut lloc a l’edifici de La Teneria d’Igualada, ha estat presidit per la degana de la Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia de la Universitat de Lleida (UdL), Judith Roca, i ha comptat amb la presència del delegat del rector al Campus Universitari Igualada-UdL, Ferran Badia.   Roca ha destacat la importància de poder compartir i debatre sobre un tema d’interès pels professionals del sector, que son els encarregats de tenir cura de les persones en totes les etapes de la vida, també en l’última, la de la mort.

La conferenciant Isabel Alonso ha començat la seva ponència explicant que “morir és un procés, poques vegades és un moment –només en el 30% dels casos–”, i aquest procés “hauria de permetre viure l’últim tram de la vida essent lliures fins al final”. Per Alonso, el dret a morir dignament consisteix en “no perdre la nostra autonomia, estar empoderats i prendre decisions fins al final, respectant sempre la nostra llibertat”. En aquest sentit, ha destacat el paper dels infermers i les infermeres com “els professionals sanitaris més propers als pacients”, la funció professional dels quals “consisteix en la cura”. És per això que Isabel Alonso ha reivindicat els infermers i les infermeres com una eina “fonamental a l’hora de recopilar dades sobre com moren les persones” i, també, a l’hora de garantir que “cap persona que no vulgui patir no tingui una mort amb patiment”.